"Assessment Procedure for Micro and Small Sized Enterprises Successors in Tourism Industry" bedeutet, dass sich Hochschulen und mittelständische Unternehmen stärker als bisher aufeinander beziehen und professionelle Möglichkeiten der Unternehmensnachfolge in touristischen Industrien ausloten.
Solche Kooperationspfade und gegenseitige Beratungsmodelle für den Bereich der europäischen Tourismusindustrie soll das Projekt konzeptionell erschließen, praktisch erproben und öffentlich verbreiten.
Das Projekt erhellt zunächst den europäischen Entwicklungsstand zu Konzepten und Erfahrungen im Bereich der Unternehmensnachfolge touristischer Unternehmen. Auf dieser europäischen Basis wissenschaftlicher Reflexion eines realen Entwicklungsproblems werden im nächsten Schritt Assessment-Modelle entwickelt, welche die Implementierung innovativer Nachfolgeregelungen erproben und in die öffentliche Diskussion bringen.
Hierbei kommt der Kooperation zwischen den beteiligten Hochschulen und Wirtschaftsunternehmen eine besondere Rolle zu, da die kompetenzbasierten Assessment-Modelle direkt in der sich ausdifferenzierenden Praxis agierender Tourismusunternehmen stattfinden. Hierzu stehen dem Projekt europäische Stakeholder-Netzwerke zur Verfügung. Sie sichern die nötige Praxisanbindung und den Erfahrungstransfer bei der Erarbeitung adäquater Auswahlmodelle.
Insgesamt steht das Projekt vor der Aufgabe, die Erprobung und Implementierung innovativer Assessment-Modelle für die Unternehmensnachfolge zwischen Hochschulen und Wirtschaftsunternehmen zu initiieren. Die touristischen Industrien europäischer Länder sollen mit Blick auf den demographischen Wandel nachhaltig unterstützt werden, wobei der Innovationpragmatischer Auswahlmodelle zwischen unternehmerischer Diversität, Marktdifferenzierung und Personalressourcen besonderes wissenschaftliches Augenmerk geschenkt wird.
Im Projekt ist vorgesehen, zunächst kompetenzbasierte Nachfolgeerwartungen in den beteiligten Partnerländern zu erheben. Dieser "European Survey" wird validieren, was derzeit über innovative Auswahlmodelle für zukünftige Unternehmensführer gedacht wird. Im zweiten Schritt wird das Projekt ein "Assessment-Tool" entwickeln, dass vergleichbar mit Outplacement-Prozeduren nach Kompetenzindizierungen sucht, die eine optimale Personalentscheidung sichern. Dieses Assessment-Modell wird in den Partnerländern implementiert und in der Praxis erprobt werden. Die Gesamtheit der Forschungs-, Beratungs- und Anwendungserfahrungen werden dann im letzten Schritt in einem "Policy Paper" dokumentiert und durch ein internes Qualitäts-Sicherungs-System evaluiert. Interne und externe Auditoren sorgen für eine kontinuierliche Projektsteuerung.
Die vier am Projekt beteiligten Hochschulen entwickeln im Kontakt zu den Stakeholdern den European Survey und das Assessment-Tool und werden dabei durch die belgischen, bulgarischen und österreichischen Partner aktiv begleitet. Letztlich geht es um Professionalisierung praktischer Unternehmensberatung.
Drei wechselseitige Publikationen wird das Projekt hervorbringen: "BestBoss Assessment-Modell" (BBAM), den europäischen Relevanzstatus der Unternehmensnachfolge - "European Survey" - sowie Grundlinien kompetenzbasierter Unternehmensnachfolgeentscheidungen - "Policy Paper".
Diese Produkte sollen politische, wissenschaftliche und wirtschaftliche Entscheidungsträger in den beteiligten Projektländern dabei unterstützen, touristische Unternehmensnachfolge mit ihren administrativen Möglichkeiten und finanziellen Investitionsentscheidungen stärker als bisher zu flankieren.
What is BestBoss all about?
BestBoss is an acronym. This means it is the abbreviation for "Assessment Procedure for Micro and Small Sized Enterprises Successors in Tourism Industry". Like this, it is an official EU-project in terms of Erasmus+. The project enlightens a European developing status regarding concepts and experience in company successorship. Assessment models are generated, reflecting the implementation of new regulations concerning SMEs company successors in tourism.
This leads to a new form of alliance between companies and Higher Education Institutions (HEI), such as the universities in the project. They have the potential and know-how to develop and implement professional assessment procedures for enterprise successors and HRD concepts.
Now, there is a lack of appropriate university business cooperation, as well as a general awareness and any real possibilities, for providing the open market and business companies with mutual know-how concerning company succession procedures. So, these are the key aspects within this project, as it seeks to overcome this situation by linking both stakeholders.
Increasing internationalization represents one of the main objectives in Higher Education Institutions (HEIs). Seeking for new ways of international communication and development in professional disciplines, comprehensive exchange covering research results and possibilities to support each other worldwide are key aspects of growing internationalization. Moreover, it symbolizes the basis for long-term partnerships abroad.
International projects signify an instrument for knowledge transfer, as they encourage global cooperation on certain topics. Keeping this strategy in mind, the Fachhochschule des Mittelstands (FHM) – University of Applied Sciences – holds the status as consortium manager in a new project (“BestBoss”) connecting experts from 7 European countries. “BestBoss” represents a development- and networking project, in which a specialization on the tourism industry brings forth several authorities:
What are the starting points for the BestBoss project idea?
Firstly, Europe’s small and medium-sized enterprises (SMEs) at the tourism sector urgently need professional support concerning their "Assessment Procedure for SMEs Successors in Tourism Industry" - and that is the topic and work frame of the project - the relevant Human Resource Development (HRD) concepts as well.Secondly, Higher Education Institutions (HEI), such as the universities in the project, have the potential and know-how to develop and implement professional assessment procedures for enterprise successors and HRD concepts.
Moreover, there is a lack of appropriate university business cooperation, as well as a general awareness and any real possibilities, for providing the open market and business companies with mutual know-how concerning company succession procedures. So, these are the key aspects within this project.
What are the conclusions for the project?
The project BestBoss seeks to overcome this situation by linking both stakeholders - universities and SMEs - in the "BestBoss-Inventory" (BBI) - which will be developed and implemented by the partnership and will be based on needs of modern company succession procedures. Supporting this idea, FHM has already tested and implemented a similar, but more general assessment model - Management Assessment Inventory (MAI), very successfully for many years, for particular business sectors and the assessment needs of succession procedures as well. In the BestBoss project this model will be adopted for the special needs and frameworks in the tourism sector.
During the BestBoss project, the model will be tested and further developed as a case study, for consulting tourism companies regarding their orientation in succession assessment. Result will be the publication of the BestBoss Policy Paper, a strategy paper that will help raise awareness, of the low level of Europe’s succession assessments traditions and standards in the tourism sector. With this paper the partners also want to share their experience and findings with others and, most important, they want to initiate crucial developments and changes for better psychological, economic and political standards in the home countries of all partners.
Although all partners have different approaches and perspectives regarding the aims and objectives of the BestBoss project, they are strongly linked to a common understanding: they realized the need, to overcome as quickly as possible the quite damaging situation of uncompleted procedures, faced at the moment by the tourism sector.
All partners come from areas where the tourism industry is focusing more and more on successors. Therefore - concepts, infrastructure and services need to be modified in the coming years. There is a remarkable demand in companies in all partner countries to learn more about, how assessment procedures for company succession in the tourist industry will develop.What are the benefits of this project? Given this international approach, BestBoss induces several activities and related outputs.
There are 3 output levels, eventuating in the equivalent product:
O1: European Survey Study / Analysis:
P1: BestBoss Pre-Inventory (BBPI)
O2: Assessment Procedure and Tool Box
P2: BestBoss Inventory (BBI) Handbook
O3: Policy Paper / Policy Guidelines
P3: BestBoss Benefits (BBB) Handbook
Especially for companies within the tourism sector the results of this project will be of concern. Most of them belong to SMEs considering the limits of their workforce, turnover and the concentration of capital. Although the project is therefore mainly aiming at tourism and hospitality industries, the results will be useful for SMEs in general as well.Understanding the needs longing for a solution of this situation within companies, an interdisciplinary team took shape in terms of BestBoss.
Waarover gaat het project Best Boss?
Best Boss is een acroniem. Het staat voor "Beoordelingsprocedure voor bedrijfsopvolgers in Micro en Kleine ondernemingen in de toerisme sector". Het is een officieel EU project van het Erasmus + programma. Het project benadrukt de ontwikkeling en uitwisseling van concepten en ervaringen inzake bedrijfsopvolging. De beoordelingsprocedures zullen samengesteld en geïmplementeerd worden om bedrijfsopvolgers in de toeristische sector advies te verlenen.
Dit zal tot stand komen door een samenwerking tussen onderwijsinstellingen (Hoge Scholen en Universiteiten) en de bedrijfswereld. Samen hebben deze het potentieel en de knowhow om de beoordelingsprocedures en tool box succesvol te implementeren.
Momenteel is er te weinig samenwerking tussen Universiteiten en de privé sector, waardoor er weinig onderlinge uitwisseling plaatsvindt inzake bedrijfsopvolging procedures. Dit project tracht deze leegte op te vullen door beide partijen met elkaar in contact te brengen.
Waarom doen we dit?
In Europa en andere continenten blijft de toeristische sector één van de belangrijkste industrieën, welke jaarlijks 100.000 nieuwe banen creëert.
Toerisme wordt vaak beschouwd als het laatste redmiddel om de economie van minder ontwikkelde regio’s te stimuleren. Momenteel groeit het Europese toerisme op een laag pitje. Het is te verwachten dat Europa haar positie als belangrijkste reisbestemming zal verliezen in de nabije toekomst.
De toerisme sector kampt vaak met lage lonen, minder goede werk condities, een hoog personeelsverloop, informele tewerkstelling en een tekort aan goede infrastructuur. Wat resulteert in een merkbaar tekort aan toerisme professionelen, voornamelijk bedrijfsopvolgers. Het is van belang dat bedrijven en potentiele bedrijfsopvolgers geïnformeerd worden over de sector.
Het Best Boss project tracht het probleem van personeelstekort op te lossen door alle belanghebbende in de sector te integreren in de Best Boss inventaris. Welke zal samengesteld en geïmplementeerd worden door het partnerschap op de noden van bedrijf opvolging procedures.
Europese KMO’s kunnen hieromtrent nog heel wat professionele ondersteuning gebruiken. Hierdoor kan het project Best Boss en de bijhorende “Beoordelingsprocedure voor bedrijfsopvolgers in Micro en Kleine ondernemingen in de toerisme sector " hulp en advies bieden aan de bedrijfswereld.
Hoe verloopt het BestBoss project?
Gedurende de looptijd van het Best Boss project zal er een tool box samengesteld worden, welke de zoektocht naar bedrijfsopvolgers zal moeten vereenvoudigen. Het project is opgebouwd uit drie opeenvolgende activiteiten:
Welke rol spelen de KMO’s in dit project?
Best Boss is afhankelijk van de samenwerking tussen de bedrijfswereld en universiteiten, aangezien de beoordelingsinstrumenten daadwerkelijk in de praktijk moeten worden getest. Het Europees netwerk van stakeholders zal de noodzakelijke uitwisseling van ervaringen garanderen.
Innovatieve en flexibele beoordelingsinstrumenten staan aan de kern van dit project, deze zullen de diversiteit, human resources en marktdifferentiatie van een bedrijf weerspiegelen.
Wat zijn de voordelen voor de KMO’s betrokken in dit project?
Doorheen de cyclus van het project zullen KMO’s de kans aangeboden krijgen om het beslissingsmakingsproces inzake human resources en bedrijfsopvolging te optimaliseren.
De resultaten van Best Boss zijn gestaafd door wetenschappelijk onderzoek, maar komen pas tot uiting in de praktijk. Het project verleent de privé sector een gestructureerd systeem om bedrijfsopvolging te faciliteren. Elk bedrijf in de toerisme sector zal de instrumenten kunnen aanpassen aan haar individuele noden.
Gebruikmakend van de competenties profielen, beschikbaar in de Best Boss toolbox, zullen zowel de sterktes als zwaktes van potentiele bedrijfsopvolgers belicht worden. Hierdoor kunnen KMO’s op een succesvolle wijze bedrijfsopvolgers vinden en het voortbestaan van het bedrijf garanderen.
Wie neemt deel in het Best Boss project?
Alle acht partners zijn afkomstig uit regio’s waar de toerisme industrie zich meer en meer richt op bedrijfsopvolgers. Elke partner heeft een eigen methodiek, maar allen hebben één gemeenschappelijk doel: het faciliteren en optimaliseren van een goede bedrijfsopvolging in de toeristische sector.
Het Best Boss consortium bundelt haar kennis en krachten om deze uitdaging tot een goed einde te brengen.
Какво е BestBoss?
BestBoss e краткото име на Европейския проект „Процедура за оценка на унаследяването на бизнеса в малките и средни туристически предприятия в Европа“, който се изпълнява по програма Erasmus+.
Проектът изяснява Европейската ситуацията, концепция и опит по отношение унаследяването на фирми и генерира модели за оценка, които отрязават изпълнението на новите разпоредби, свързани с малкия и среден туристически бизнес. Това води до нова форма на сътрудничество между фирми и институции за висше образование. Университетите имат потенциал и ноу-хау за разработване и прилагане на професионалните процедури за оценка на наследници/приемници на предприятията и разработка на концепции на човешките ресурси.
В момента липсва подходящо коопериране между бизнеса и университетите, както и обща комуникация и реални възможности за предоставяне на съвместно ноу-хау за оценка на унаследяването на бизнеса. Това всъщност е ключовия аспект на този проект – да се преодолее този проблем чрез свързване на двете заинтересовани страни.
Защо се занимаваме с това?
В Европа, а и в целия свят, туризмът е водеща индустрия. Туристическият сектор създава над 100,000 нови работни места годишно. В по-слабо развитите региони туризмът често се разглежда като единствена икономическа възможност. Например, през 2013 туристическата индустрия в Германия бележи ръст 9% в по-малко развитите региони като Бранденбург или Мекленбург Западна Померания.
Освен това, туризмът е част от комплексната структура на икономика, включва се в бизнес рамки с много измерения, определени от процесите на глобализация. Понастоящем Европейският туризъм има по-нисък ръст на растеж от световния туризъм. Очаква се Европа да загуби позицията си на водеща световна дестинация за сметка на Азия и САЩ.
От друга страна, работещите в този сектор са изправени пред ниското заплащане, в някои случаи много тежкщи условия на труд, голямо текучество на персонал, висок дял на неофициални споразумения за заетост и липсата на туристическата инфраструктура.
Тези данни индикират осезаем недостиг в професионалната работната сила в туризма и особено в сектора на унаследяването на малките и средни туристически предприятия.
С какво е необходимо да са наясно фирмите, които работят в сектора?
Европейските малки и средни предприятия в турискитечския сектор спешно се нуждаят от професионална подкрепа относно техните Процедури за оценка на унаследяването на бизнеса. Това определя сосновната цел и труктурата на нашия проект.
Какви са задачите пред BestBoss?
Основната задача на проекта BestBoss е да тества и доразработи модел за оценка, за да консултира туристическите фирми в процеса на унаследяването им. За тази цел проектът предприема следните стъпки:
Каква е ролята фирмите при участието им в проекта?
BestBoss залага на сътрудничеството между университетите и фирмите, тъй като цели да разработи не просто теоретична концепция, а приложими модели в самата икономика. Затова европейските мрежи от заинтересовани страни играят значителна роля. Те гарантират необходимите практически аспекти и обмяната на опит при разработването на подходящи модели за оценка.
Европейските туристически фирми се нуждаят от устойчива подкрепа, за да се изправят пред демографските промени. Иновативните и приложими модели за оценка, предлагани от този проект, са съобразени с фирменото разообразие, човешките ресурси и пазарната диференциация.
Какви за ползите за фирмите от участието им в проекта?
Проектът BestBoss предлага на малките и средни предприятия различни възможности за структуриране на процеса на вземане на решения при планирането на човешките ресурси и наследяването на фирмата.
Резултатите от BestBoss се основават на научни изследвания и икономически опит. BestBoss предлага уникална и сигурна измервателна система, която включва всички небходими решения по отношение унаследяването на фирмата. Важна характеристика е индивидуалностт: Всяка фирма в сферата на туризма може да приспособи инструмента към индивидуалните си изисквания.
Създаденият модел на оценка показва силните и слаби страни на потенциалните наследници и ги сравнява като използва профила на компетенции, разработен от BestBoss, с гледището на реални ръководители на туристически фирми. По този начин необходимостта от промени става очевидна и проблемът лесно може да бъде отстранен (например чрез специализирано обучение или продължаване на образованието).
Като резултат: Малките и средни туристически фирми ще намерят по-лесно подходящите наследници на своя бизнес.
Кой работи по този проект?
Общо осем партньора от седем европейски страни формират екипа. Въпрекиче всички партньори имат различни подходи и гледни точки по отношение на целите и задачите на проекта BestBoss, те са силно свързани с общото разбиране: осъзнали необходимостта, да се преодолее възможно най-бързо зловредната ситуация на незавършени процедури, пред които е изправен в момента секторът на туризма. Всички партньори идват от региони, където туристическата индустрия се фокусира все повече върху наследниците. Затова концепциите, инфраструктурата и услугите трябва да бъдат променени в следващите години. Във всички партньорски страни има значително търсене от страна на фирмите да научат повече за това, как ще се развиват процедурите за оценка на наследниците на фирмите в туристическата индустрия.
Четири университета, отговарящи за научните подходи в този проект, и четири организации, представляващи нуждите на фирмите, съчетават познанията си, за да се изправят пред това предизвикателство:
Ce reprezinta, de fapt, BestBoss?
BestBoss este un acronim. Reprezinta abrevierea pentru „Procedura de evaluare pentru succesorii din IMM in Industria turismului”. Acesta este un proiect din cadrul programului Erasmus + , program al Uniunii Europene. Proiectul evidentiaza nivelul de dezvoltare, la nivel european, al conceptelor si experientei succesorilor din IMM-uri. Sunt generate modele de evaluare, care reflecta punerea în aplicare a noilor reglementari pentru succesorii in IMM-urile din turism.
Aceasta conduce la crearea unui nou tip de parteneriat intre intreprinderi si institutii de invatamant superior (IIS), cum ar fi universitatile din acest proiect. Acestea detin potentialul si know-how-ul de a dezvolta si de a implementa procedurile de evaluare pentru succesorii din IMM si conceptele de dezvoltare a resurselor umane. In prezent, nu exista o cooperare adecvata intre universitati si mediul de afaceri, dar nici o constientizare generala sau orice posibilitati reale de furnizare catre piata si catre intreprinderi a know-how –ului privind procedurile de succesiune. Asadar, acestea sunt aspectele cheie in cadrul proiectului, care urmareste rezolvarea acestei situatii, prin conectarea celor doua categorii de stakeholderi.
De ce facem asta?
In Europa si alte continente, turismul reprezinta una dintre cele mai vaste industrii si joaca un rol important in economia nationala. Astfel, sectorul turistic poate crea 100.000 de locuri noi de munca pe an. Cu toate acestera, turismul este deseori conceput ca una dintre singurele optiuni economice pentru regiunile mai putin dezvoltate. In 2013, industria turismului din Germania, de exemplu, s-a extins cu 9% in regiunile mai putin dezvoltate, precum Brandenburg sau Mecklenburg Western Pomerania.
Mai mult, turismul este incorporat in structuri complexe, evolutii multidimensionale si mediu de afaceri stabilite de transformările globale. Dar, în prezent, turismul european se afla in crestere cu o rata medie mai scazuta decat cea mondiala. In viitor, se asteapta sa-si piarda locul de lider mondial, cedand în fata Asiei si a SUA.
De altfel, am identificat faptul ca personalul activ din acest sector se confrunta cu salarii mici, iar o parte chiar cu conditii de munca improprii, cu fluctuatia personalului, munca la negru, dar si cu insuficienta unei infrastructuri turistice. Toate aceste aspecte indica faptul ca in prezent exista carente perceptibile referitoare la forta de munca specializata in turism si, in special, in ceea ce priveste succesorii din IMM.
Intreprinderile care opereaza in acest sector au nevoie sa cunoasca aceste circumstante. Companiile care opereaza in acest sector trebuie sa inteleaga anumite aspecte cu privire la aceste circumstante:
IMM-urile europene din industria turismului au urgent nevoie de suport profesional cu privire la „Procedura de evaluare pentru succesorii din IMM in Industria turismului” – iar aceasta reprezinta subiectul si cadrul de lucru ale proiectului, alaturi de conceptele de dezvoltare a resurselor umane.
Despre ce este vorba in proiectul BestBoss?
In derularea proiectului BestBoss, avem in vedere testarea si dezvoltarea modelului de evaluare ca studiu de caz, pentru consultarea companiilor cu privire la perceptia acestora in evaluarea succesiunii.
Care este rolul IMM-urilor in acest proiect?
BestBoss depinde de cooperarea dintre universitati si intreprinderile mici și mijlocii, din moment ce modelul de evaluare prinde viata in economia reala – el nu trebuie sa ramana doar un concept teoretic! De aceea, retelele europene de stakeholderi au un rol semnificativ. Acestea asigura aspectele practice necesare si schimbul de experienta pentru dezvoltarea modelelor de evaluare adecvate.
Industria turistica europeana va fi sustinuta durabil pentru a face fata schimbarilor demografice. Astfel, in acest proiect sunt concentrate modele de evaluare inovative si adaptabile, reflectand diversitatea intreprinderilor, resursele umane si diferentierile pe piata turistica, în contextul unui cadru de lucru stiintific.
Care sunt beneficiile pentru intreprinderi, in urma implicarii in acest proiect?
Prin proiectul european BestBoss, IMM-urilor le sunt oferite mai multe posibilitati de a structura procesul de luare a deciziilor in planificarea resurselor umane si a succesiunii in intreprindere.
Rezultatele proiectului BestBoss se bazeaza pe cercetare stiintifica si prind viata atunci cand sunt utilizate în economia reala. Proiectul BestBoss ofera un sistem de masurare sigur si unic, care structureaza toate deciziile necesare referitoare la succesorii din IMM-uri. Caracteristica speciala este individualitatea. Fiecare intreprindere din turism poate ajusta acest instrument in conformitate cu cerintele sale individuale. In plus, modelul de evaluare identifica punctele forte si punctele slabe ale potentialilor succesori si le compara cu profilul de competenta al succesorului, dezvoltat in proiectul BestBoss, pe baza opiniilor actuale ale liderilor din IMM-urile turistice. In acest fel, cerintele de modificare devin clare si pot fi implementate cu usurinta (de exemplu, prin formare continua a adultilor sau prin continuarea studiilor). Deci, in cele din urma: IMM-urile din turism vor gasi mai usor succesorii potriviti pentru compania lor.
Cine este implicat în acest proiect?
In total, opt parteneri din sapte tari europene formeaza o echipa interdisciplinara. Desi partenerii au abordari si perspective diferite cu privire la scopul si obiectivele proiectului BestBoss, acestia sunt strans legati de o ințelegere comuna: au realizat nevoia de a depasi cat mai repede situatia destul de daunatoare a procedurilor imcomplete, cu care se confrunta, in prezent, intreg sectorul turistic. Toti partenerii provin din zone in care industria turismului se concentreaza, din ce in ce mai mult, pe succesori. Astfel – conceptele, infrastructura si serviciile trebuie reconsiderate in urmatorii ani. Exista o cerere reala in intreprinderile din toate tarile partenere de a invata mai multe cu privire la modul in care se vor dezvolta procedurile de evaluare pentru succesorii din IMM in industria turismului.
Patru universitati, responsabile pentru abordarile privind cercetarea stiintifica in acest proiect si patru stakeholderi, care reprezinta nevoile companiilor de a combina cunostintele acestora pentru a face fata provocarilor:
Za kaj vse gre v projektu BestBoss?
BestBoss je akronim. To pomeni, da je kratica za “Postopek ocenjevanja za naslednike v mikro in malih podjetjih v turizmu”. Kot tak je to uradni projekt EU v smislu Erasmus+. Projekt osvetljuje evropski razvojni status in izkušnje v nasledstvu družb. Generirajo se modeli ocenjevanja, ki odražajo udejanjanje novih uredb v zvezi z nasledniki MSP v turizmu.
To vodi v novo obliko povezovanja med družbami in visokošolskimi institucijami, kakršne so univerze v tem projektu. Imajo potenciale in know-how, ki je potreben za razvoj in udejanjenje strokovnih postopkov ocenjevanja za naslednike podjetij in koncepte razvoja človeških virov (RČV).
Sedaj je ustreznega sodelovanja med univerzami in gospodarstvom premalo, premalo je tudi splošnega zavedanja in kakršnihkoli realnih možnosti, da bi odprtemu trgu lahko zagotovili skupen know-how v zvezi s postopki nasledstva podjetij. To so torej ključni vidiki v tem projektu, ki si prizadeva preseči te situacije s povezovanjem obojih deležnikov.
Zakaj to počnemo?
V Evropi in na drugih celinah je turizem ena od največjih gospodarskih panog in pomemben del glavnega gospodarstva. Turistični sektor je poleg tega sposoben letno ustvariti kakih 100.000 novih delovnih mest. S takim ozadjem se turizem pogosto dojema kot ena od maloštevilnih možnosti za manj razvite regije.Turizem je poleg tega sestavni del kompleksnih struktur, razvoja v različnih smereh in gospodarske uokvirjenosti, ki ju določajo globalne preobrazbe. Toda evropski turizem trenutno raste počasneje kot svetovni. Pričakovati je, da bo v prihodnje izgubil položaj vodilne destinacije in ga prepustil Aziji in ZDA.
Sicer smo ugotovili, da se zaposleni, ki delajo v tem sektorju, soočajo z nizkimi plačami in nekateri z neverjetnimi delovnimi pogoji, visoko fluktuacijo, visokimi deleži neformalnih zaposlitvenih ureditev in pomanjkanjem turistične infrastrukture. Vse to kaže, da v turizmu in še zlasti v sektorju naslednikov MSP zazanavamo pomanjkanje strokovne delovne sile.
Družbe, ki delujejo v tem sektorju, morajo vedeti nekaj o takih razmerah.
Evropska MSP v turističnem sektorju nujno potrebujejo strokovno podporo v njihovih “Postopkih ocenjevanja za naslednike MSP v turistični panogi” – in to je naša tematika in delovni okvir projekta – prav tako pa tudi relevantni koncepti RČV.
Kakšen pa je proces v BestBoss?
V projektu BestBoss bomo kot študijo primera preverjali in nadalje razvijali model ocenjevanja za svetovanje turističnim družbam glede njihove usmeritve v ocenjevanju nasledstva.
Kakšno vlogo igrajo v tem projektu družbe (MSPji)?
BestBoss se zanaša na sodelovanje med univerzami in družbami, saj modeli ocenjevanja prav zaživijo v samem gospodarstvu – to ne sme biti izključno teoretičen pojem! Evropske mreže deležnikov zato prevzemajo pomembno vlogo. Zagotavljajo potrebne praktične vidike in izmenjavo izkušenj pri razvoju ustreznih modelov ocenjevanja.
Evropskim turističnim gospodarstvom bo zagotovljena trajnostna podpora pri soočanju z demografskimi spremembami. Tako so v tem projektu združeni inovativni in prilagodljivi modeli ocenjevanja, ki znotraj znanstvenega okvira odražajo raznolikost družb, človeških virov in diferenciacijo trgov.
Kakšne koristi imajo družbe, če so vključene v ta projekt?
Z mednarodnim EU projektom BestBoss so MSPjem ponujene možnosti strukturirati proces odločanja pri načrtovanju človeških virov in nasledstva družbe. Rezultati BestBoss temeljijo na znanstvenem raziskovanju, ki zaživi, ko je uporabljeno v samem gospodarstvu. BestBoss ponuja edinstven, zanesljiv merski sistem, ki strukturira vse potrebne odločitve, ko gre za naslednike družbe. Predvsem značilna je individualnost: vsaka družba v turizmu lahko ta instrument prilagodi v skladu s svojimi individualnimi zahtevami.
Model ocenjevanja poleg tega neposredno pokaže prednosti in slabosti potencialnih naslednikov in jih primerja (z uporabo kompetenčnega profila razvitega v BestBoss) z aktualnimi mnenji resničnih vodij družb v turističnih MSPjih. Na ta način postanejo zahteve za spremembe očitne in jih je lahko odstraniti (n.pr. z intenzivnim usposabljanjem ali nadaljnjim izobraževanjem).
Nazadnje torej: MSPji v turizmu bodo laže našli ustrezne naslednike za svoje družbe.
Kdo vse sodeluje v tem projektu?
Osem partnerjev iz sedmih evropskih držav skupaj tvori interdisciplinarni tim. Čeprav imajo vsi partnerji različne pristope in poglede na cilje projekta BestBoss, so močno navezani na skupno razumevanje: zavedajo se potrebe kar najhitreje preseči precej škodljivo situacijo nedokončanih postopkov, s katerimi se trenutno sooča turistični sektor. Vsi partnerji prihajajo iz območij, kjer se turistično gospodarstvo vse bolj osredotoča na naslednike. V prihodnjih letih je zato treba modificirati koncepte, infrastrukturo in storitve. V družbah v vseh državah partnericah je izjemno povpraševanje po tem, da bi več izvedeli o tem, kako se bodo razvijali postopki ocenjevanja za naslednike družb v turističnem gospodarstvu.
Da bi bili kos temu izzivu, so svoje znanje združile štiri univerze, ki so v projektu odgovorne za raziskovalne pristope, in štirje deležniki, ki zastopajo potrebe družb.
Zum Auftakt des internationalen Entwicklungs- und Netzwerkprojekts BestBoss unter der Konsortialführung der FHM wurde das erste Kickoff-Meeting erfolgreich durchgeführt. Vom 26.01. bis 27.01.2015 trafen sich die Partner der beteiligten Länder:
Im Partnerland Rumänien wurde das erste Treffen in der Hauptstadt Bukarest professionell organisiert und für die Auslotung der weiteren Projektarbeit effektiv genutzt. Im Fokus standen zielführende Diskussionen zum "European Survey", der erhellen soll, wie im europäischen Kontext über die Kompetenz-und Qualifikationsprofile von Unternehmensnachfolgern in den touristischen Industrien gedacht wird.
Damit wurde schon im Kickoff-Meeting eines der Hauptziele fokussiert: In Zeiten des europäischen Fachkräftemangels das richtige Personal für die Nachfolge in SMEs (small and medium-sized enterprises) zu finden und zu qualifizieren. Für touristische Unternehmen wird dieses Hauptziel in besonderer Weise virulent, da aufgrund der Mitarbeiterzahlen, Kapitalkonzentration und des Umsatzes die meisten von ihnen zum Mittelstand gehören.
Angesichts dieser internationalen Aufgabenstellung ist im Projekt BestBoss ein interdisziplinäres Team an den Start gegangen, von dem insgesamt 16 Personen in Bukarest anwesend waren. Für die "Fachhochschule des Mittelstands" nahmen an diesem Kickoff-Meeting Herr Reinert Meyer-Stolte und Herr Wolfgang Krüger teil. Deutsche Unterstützung erhielten sie von Herrn Manfred Hartz, der das "Mecklenburgische Bildungsinstitut"(MBI) leitet, das in seiner Ausrichtung zentral der Unternehmensnachfolge gewidmet ist. Aus Österreich vertrat Herr Michael Schwaiger das Netzwerk-Unternehmen "E.N.T.E.R.", das zu Fragen der öffentlichen Verbreitung europäischer Innovationsthemen die wesentlichen Impulse liefern wird.
Zwei Universitäten – die "University of Primorska" aus Slowenien und die "Bucharest University of Economic Studies" aus Rumänien flankieren die wissenschaftliche Seite in diesem Projekt. Sie sind federführend bei der europaweiten Umfrage nach den Qualifikationen und Kompetenzen erfolgreicher Unternehmensnachfolger. Hier wurden Frau Gabriela Tigu, Frau Olimpia State, Herr Marian Nastase, Herr Razvan Catalin Dobrea aus Rumänien und Herr Mitja Krajncan wie auch Herr Bostjan Bajzeli aus Slowenien in der Runde begrüßt.
Von der Unternehmensseite kamen außerdem die "ViaViaTourism Academy" aus Belgien – vertreten durch Herrn Sanne Cras und Frau Radmilla Kurbangulova – und die "Chamber of Commerce and Industry of Dobrich", Bulgarien – repräsentiert durch Frau Reneta Palova und Herrn Svetlozar Stoyanov – hinzu. Das Team gewinnt weitere Unterstützung aus Wales durch das "Llandrillo-Menai-College", welches durch Herrn Shyam Patiar und Frau Pauline Dale in Bukarest vertreten wurde.
International projects signify an instrument for knowledge transfer, as they encourage global cooperation on certain topics. Keeping this strategy in mind, the Fachhochschule des Mittelstands (FHM) – University of Applied Sciences – holds the status as consortium manager in a new project (“BestBoss”) connecting experts from 7 European countries. “BestBoss” represents a development- and networking project, in which a specialization on the tourism industry brings forth several authorities:
At the beginning of this international development- and networking project the Kick-Off-Meeting took place in the capital city of Romania. From 25.01. until 27.01.2015 all experts involved in BestBoss exchanged opinions and discussed current issues in shaping the project cooperatively.
In this context, each partner sent their representatives to Bucharest, resulting in 16 deputies altogether from 7 partner countries (Bulgaria, Belgium, Great Britain, Slovenia, Romania, Austria and Germany).
Thanks to the comprehensively organization beyond the meeting, all partners worked efficiently for the success of the project. Target-aimed discussions on the “European Survey” – the first step in the project – appeared on the agenda. Subject-matter has been a questionnaire aiming at company successors. In times of skilled worker shortage and especially the lack of appropriate business successors in Europe, current leaders face several challenges:
at first, they have to find appropriate staff and secondly qualify possible successors. The questionnaire within the European Survey will be illuminating current opinions and worries concerning competence- and qualification profiles of new managerial staff.
Especially for companies within the tourism sector the results of this project will be of concern. Most of them belong to SMEs considering the limits of their workforce, turnover and the concentration of capital. Although the project is therefore mainly aiming at tourism and hospitality industries, the results will be useful for SMEs in general as well.
Understanding the needs longing for a solution of this situation within companies, an interdisciplinary team took shape in terms of BestBoss. 16 deputies went to Bucharest supporting each other as best as possible: Mr Reinert Meyer-Stolte and Mr Wolfgang Krüger represented FHM in place of Mr Torsten Fischer; they got further German support by Mr Manfred Hartz of the “Mecklenburgisches Bildungsinsitut” (MBI). This enterprise is centrally aimed at company succession. Due to the contact to company successors in day-to-day business, partners will surely benefit from their experiences.
Right from Austria Mr Michael Schwaiger deputized the network-company E.N.T.E.R. Here, the company’s specialization lies in the dissemination process of innovative topics in Europe, whereas the project BestBoss will benefit and be presented equally.
Two universities – University of Primorska and Bucharest University of Economic Studies – provide scientific support in all issues coinciding this project. Both HEIs are in charge of the European Survey measurement. They will be reflecting qualifications and competencies of prosperous successors within this work frame. Representing the universities, Mitja Krajncan and Bostjan Bajzeli from Slovenia in addition to Mrs Gabriela Tigu, Mrs Olimpia State, Mr Marian Nastase as well as Mr Razvan Catalin Dobrea from Romania have got a warm welcome in good partnership.
For further support right out of the practice, Mr Sanne Cras and Mrs Radmilla Kurbangulova went to Bucharest to show the performances of ViaVia Tourism Academy from Belgium, whereas Mrs Reneta Palova and Mr Svetlozar Stoyanov brought in their experiences from the Chamber of Commerce and Industry in Dobrich, Bulgaria.
Last but not least the whole team will benefit from contribution out of Great Britain: Grwp Llandrillo-Menai College, represented by Mr Shyam Patiar and Mrs Pauline Dale, who are willing to help the whole team within the project development.
Das internationale EU-Projekt „Best Boss“ nimmt an Fahrt auf: Kurz vor dem Endspurt im European Survey fand das zweite Treffen des interdisziplinären Projektteams in Koper statt. Mit 16 Stunden Anreise konnte die rumänische Delegation bereits mehrere Länder mit dem Auto durchqueren, die Vertreter der FHM, Prof. Dr. Petra Wolfert und Pia Winkler hatten dagegen eine kürzere Reise nach Slowenien, wo sie vom 05.-10.05.2015 verweilten.
Alle Partner des vielbeachteten Forschungsprojekts sind an der herrlichen Adria-Küste zusammengekommen, um über den aktuellen Stand und die weitere Entwicklung der gemeinsamen Arbeit zu sprechen. Es knüpft damit an das Kick-Off-Meeting im Januar an. Im Fokus stand die Auswertung des European Survey – der europäischen Erhebung, was aktuelle Geschäftsführer im Tourismus für Kompetenzen von ihren Nachfolgern erwarten. Dies dient der Erhebung eines Kompetenzprofils, welcher wiederum in einem einzigartigen Bewertungsverfahren von Unternehmensnachfolgern im Tourismus verwendet wird.
Auf der Agenda standen daher die professionelle Präsentation der FHM zur künftigen Entwicklung des entstehenden Instruments, anregende Diskussionen und inspirierende Gedanken aller Partner. Gemeinsam konnte auch die Debatte zur Gestaltung der Werbemedien gestaltet werden, sodass das internationale Projekt auch einen entsprechenden Bekanntheitsgrad erfährt.
Die Phase des European Survey erreicht nun ihren Höhepunkt; die letzten mittelständischen Unternehmer im Tourismus werden ins Projekt eingeladen, um eine repräsentative Basis aller europäischen Länder zu generieren. Unabhängig von diesem Ergebnis ist die FHM nun verantwortlich für die Gestaltung des Best Boss Instrumentariums. Gleichzeitig bereiten sich alle Beteiligten auf die nächste Konferenz in Belgien vor, die Ende des Jahres als Multiplikator-Event geplant ist. Dies wird der Auftakt zum Test der Entwicklungen sein.
The international EU-project „Best Boss“ gathers speed: The European Survey has reached its peak and is about to be finished soon. The interdisciplinary team within Best Boss used this opportunity to meet each other in Koper for discussing future progress. The journey took some time for the Romanians and Bulgarians – 16 hours to be exactly – whereas the two representatives of FHM had a quite relaxed arrival. Nevertheless, all partners gathered together from 05.-07.05.2015 in the wonderful Koper.
Main discussing points was the current implementation status of the European Survey and its further development. The results of the questionnaire so far were of special interest for all partners. The final achievement of this phase shall be a competence profile of business successors in touristic SMEs. All data collected within this Survey are basis for the assessment tool, that is the final result of this research- and development-project. Like this, the meeting is the proceeding of the Kick-Off-Meeting in January.
For this reason, the further progress in developing the assessment tool was the second highlight on the agenda. After the presentation of previous thoughts moderated by FHM, a constructive and inspiring discussion began. This way all partners could agree on a common progress, where all partners are involved and informed equally. The second day of the meeting was used to find appropriate ways of dissemination, for which E.N.T.E.R., as specialist in exploitation and networking for EU-projects, will mainly bring in their experiences.
Now, all partners are responsible for acquiring the final stakeholders to take part in the European Survey. This way, the team generates a representative basis of data consisting of leaders’ opinions referring to their business successors. At the same time the FHM is responsible for the design of the assessment tool, whereas all partners are preparing themselves for the next event already: the multiplier event in Belgium in November of this year. This is going to be the start for the tool – so everyone is looking forward to the further work!
Nach dem „European Survey“, einer Befragung kleiner und mittelständischer Unternehmen der Tourismus-Branche in ganz Europa, startet das internationale EU-Projekt „Best Boss“ nun in die zweite Phase:
Best Boss erhellt zunächst den europäischen Entwicklungsstand zu Konzepten und Erfahrungen im Bereich der Unternehmensnachfolge in der Tourismus-Industrie. Auf dieser Basis werden im nächsten Schritt Modelle zur Personalauswahl (sogenannte Assessment-Modelle) entwickelt. Diese erproben die Ein- und Durchführung innovativer Nachfolgeregelungen in kleinen und mittelständischen Unternehmen im Tourismus-Sektor. Gleichzeitig dient dies der effektiveren Zusammenarbeit zwischen Hochschulen und Unternehmen.
Die erste Phase wurde nun abgeschlossen; die Ergebnisse aus der Befragung ausgewertet. Sie führten zur Entwicklung des Assessment-Modells, genannt Best Boss Inventory (BBI). Dieses besteht aus vier Instrumenten, der sogenannten „BBI-Tool-Box“. Die Tests sollen von potentiellen Unternehmensnachfolgern absolviert werden. Anschließend erhält jeder Kandidat eine individuelle Auswertung, die eine Einschätzung zu Stärken und Schwächen der Führungspersönlichkeit gibt.
Außerdem werden potentielle Fallen für Manager aufgedeckt: Beispielsweise irritieren Führungspersönlichkeiten mit starker Intuition und ihrer Eigenschaft, sich auf ihr „Bauchgefühl“ zu verlassen, andere Kollegen oder Mitarbeiter. Dessen sind sich die Kandidaten jedoch selbst oft nicht bewusst.
Die Ergebnisse werden mit den vorher gesammelten Ergebnissen der Befragung verglichen – eine Soll-Daten-Basis entsteht, die mit den aktuell vom Bewerber erhaltenen Ist-Daten verglichen werden kann.
Das BBI dient deshalb sowohl der Selbst-Einschätzung des potentiellen Unternehmensnachfolgers, als auch der Fremd-Einschätzung durch den aktuellen Unternehmensführer. So werden auch Schulungsbedarfe oder Weiterbildungsmöglichkeiten schneller erkannt.
Momentan befindet sich das BBI in der Pilot-Phase. Diese dient der Optimierung des späteren Test-Ablaufs und soll „den letzten Schliff“ verleihen. Dazu führen vier der acht Partner (Deutschland, Belgien, Rumänien und Großbritannien) das BBI gemeinsam mit je 10 Unternehmen aus ihrem Land durch. Dadurch soll auch der Kooperation zwischen den beteiligten Hochschulen und Wirtschaftsunternehmen eine besondere Rolle zukommen, da die kompetenzbasierten Assessment-Modelle direkt in der Praxis agierender Tourismusunternehmen stattfinden soll. Sie sichern die nötige Praxisanbindung und den Erfahrungstransfer.
Auch Sie können Teil dieser Pilot-Phase werden! Bewerten Sie gemeinsam mit der Unterstützung der Partner die Eignung und Passfähigkeit aktueller Kandidaten für die Unternehmensnachfolge. Rückmeldungen und Fragen zum BBI sind erwünscht und werden auch gefordert. Es verspricht eine spannende, ereignisreiche und fruchtbare Zusammenarbeit zu werden!
After the European Survey, a questioning within all European countries, the international EU-Project “Best Boss” proceeds to step onto its second stage:
The project enlightens current thoughts of entrepreneurs in tourism referring concepts and experiences with company successorship. The BestBoss project links both stakeholders - universities and SMEs - in the "BestBoss-Inventory" (BBI) - which has been developed and implemented by the partnership and is based on needs of modern company succession procedures. The assessment models are used to implement an innovative environment for new rules in dealing with company successors all over Europe.
For now, the first stage of the project was closed, the analysis of the results out of the European Survey is done. They were used to enable the partnership the development of the BBI, which consists of four instruments. The tests shall be completed by future successors. Afterwards, the candidates get an individual assessment, evaluating their individual strengths and weaknesses in their leading behaviour. Moreover, possible traps as managers are revealed.
For example, some employees or colleagues get easily unsettled by leaders relying on their intuition and their “gut feeling”. Yet, people are not aware of this fact.
That is the reason why the results of the tests are compared to the findings from the European Survey. Like this, we get a target-performance-comparison between expectations of current leaders and the performance of future successors.
Thereby, BBI is used as a tool for self-assessment of the candidates and an external assessment of the company leaders. Like this, training requirements or advanced vocational trainings get obvious easily.
In this moment, the BBI is heading into a pilot stage, where the tool itself is going to be tested by four partners (Belgium, Germany, Romania and United Kingdom) out of the eight international partners. Together, they will try the assessment procedure within 40 enterprises to guarantee smooth progress during the tests. This shall also expand the cooperation between universities and small and medium-sized businesses in tourism. It also ensures practical relevance and transfer of experiences on both sides.
Now, you can always join our project as SME in tourism and become a part in our pilot-programme! Together, we will spot the adequate candidate for company succession. Feedback and answers referring the BBI are more than welcome. This exchange promises to become an exciting and enriching cooperation!
„Fachkräftemangel“ und „Unternehmensnachfolge“ – Beides sind Schlagworte, die nahezu jede Branche in Deutschland prägen. Vor allem im europäischen Kontext gewinnen die Debatten darum immer mehr an Bedeutsamkeit, fehlen doch vor allem im touristischen Mittelstand die richtigen Hilfsmittel, um gegen diese Zustände anzukommen und ihnen entgegenzuwirken.
Aus dem Grund wurde „Best Boss“ ins Leben gerufen. Das internationale, vielbeachtete EU-Projekt nimmt sich der Sorgen der Mittelständler im Tourismus an und versucht diese mithilfe eines geeigneten Tools zu mildern.
Seit September 2015 wurde auf Basis einer europäischen Befragung (European Survey) das Best Boss Inventory (BBI) entwickelt. Das BBI ist ein Bewertungsinstrument (Assessment-Verfahren) persönlicher Eigenschaften, aber vor allem eine Einschätzung des Führungsverhaltens eines potentiellen Kandidaten zur Unternehmensnachfolge in mittelständischen Tourismus-Unternehmen.
Insgesamt vier Tests sollen zeigen, wie sich die Kandidaten in der zukünftigen Leitungsposition verhalten werden. Mithilfe der Ergebnisse aus dem European Survey wird dann ebenfalls sichtbar, inwieweit sie von den Vorstellungen aktueller Unternehmensleiter abweichen. Es zeigt außerdem Stärken und Schwächen der Führungskraft. So wird auch Schulungsbedarf schneller sichtbar.
Das BBI startete im August in die Test-Phase; vier der acht internationalen Partner sind nun damit beschäftigt, das Tool auf seine Verständlichkeit und den erhofften Nutzen zu überprüfen und es damit von letzten Unebenheiten zu befreien.
Die Ergebnisse daraus wurden in der „Best Boss Konferenz“ am 27. November vorgestellt. Im beschaulichen Mechelen (Belgien) wurde das BBI erstmals öffentlich vorgestellt, erklärt und präsentiert. Das Auditorium bestand zum großen Teil aus Studenten des Thomas More University College Mechelen-Antwerpen, die als potentielle Führungskräfte und auch Unternehmensnachfolger selbst den Test durchliefen.
Die Konferenz wurde unterstützt von den belgischen Partnern vor Ort, die auch renommierte Key-Note-Speaker zu diesem Event einluden: Jan Van Holsbeke referierte zur Auswahl von geeigneten Unternehmensnachfolgern (“Finding the right entrepreneur to sell my business to”), Yasmina Akkouh berichtete von ihren eigenen Erfahrungen, als sie ein ViaVia Café in Senegal übernahm (“What it takes to take over a ViaVia Travellers Café in Senegal”).
Gestützt von diesen beiden Best-Practice-Beispielen erhielt das Publikum einen fundierten Einblick in das internationale EU-Projekt Best Boss allgemein, wie auch in das BBI im speziellen. Auf diese Weise wird auch die direkte Verbindung zum eigenen Leben deutlich.
Im weiteren Verlauf des Projekts werden weitere Unternehmen durch den Test geführt und sollen damit für Ihre Unternehmensnachfolge gerüstet werden.
Alle Projekt-Partner sind dafür bestens gewappnet und stehen für Fragen zur Verfügung. Ziel ist, mit Unternehmen ins Gespräch zu kommen. Dabei spielt es keine Rolle, ob sie gerade in der Regelung zur Unternehmensnachfolge stecken, in naher Zukunft davon betroffen sein werden oder gerade eine Übergabe vollzogen haben. Sie sind jederzeit herzlich willkommen!
Many small and medium-sized enterprises (SMEs) related to tourism all over Europe face the same problem: „How to find an appropriate successor?“ Not only the tourism-industry is seeking for skilled people, nearly every sector has to find new strategies to get and bind qualified successors.
That’s the reason for conducting the international project “Best Boss”. All partners within the EU-project recognized the same challenges in their networks and try to find solutions to face the increasing problems in managing successorship in touristic SMEs.
Since September 2015 the interdisciplinary team has been developing the Best Boss Inventory (BBI). Based on a European Survey, the BBI is an assessment tool of personal attitudes as well as an evaluation for leading behaviours of potential business successors in touristic SMEs.
Four tests shall bring the future leader’s behaviour to the surface. Thereby the tool enlightens strengths and weaknesses of potential candidates as well as it compares the result to expectations of current leaders (this was the result of the European Survey).
The BBI did start its online pilot-progress in August this year: four of the eight international partners are working with the tool right now. Main goal is to erase last smaller mistakes and taking care that the tool will be understandable for all participants. Furthermore, it shall be tested whether the BBI can really bring the results companies are waiting for.
All of the backgrounds, the actual tool as well as the findings during the pilot phase were presented during an online-conference on 27 November in Mechelen.
The BBI was firstly presented to public, mainly consisting of students from Thomas More University College Mechelen-Antwerpen. The participants even took the BBI test themselves, as they are going to be potential future candidates for successorship as well as they are becoming prospective leaders or executives.
The conference was mainly supported by the Belgian partners on-site, who also invited well-known Key-note-speakers to this event. Jan Van Holsbeke explained the procedure of “Finding the right entrepreneur to sell my business to”, whereas Yasmina Akkouh told about her own experiences of successorship in “What it takes to take over a ViaVia Travellers Café in Senegal”).
Supported by these two best practices, the audience got a deep insight into the international EU-project Best Boss in general as well as they experienced the BBI in particular. Like this, the link to their own lives and general needs was getting obvious.
In the further progress of the project far more companies will take part in the test and shall be supported in their struggles to find business successors. All partners in this project are well prepared and eager to answer questions as they arise. This way, all interested companies shall get the possibility to get in touch with the project team. Best Boss welcomes all companies or private people who are interested in the topic “Successorship in tourism” or even more related to the problem on their own. Become part of the project when it comes to reality! You are always warmly welcome!
Das Jahr 2016 verspricht für die Fachhochschule des Mittelstands (FHM) Schwerin spannend zu werden. Zwei renommierte EU-Projekte werden ihren Abschluss finden und damit ihre exzellenten Ergebnisse der Öffentlichkeit preisgeben. So nutzten sowohl CUBITUS als auch BEST BOSS die Chance auf der ITB, der weltweit größten Messe und dem Hotspot der Tourismus-Branche, die EU-Projekte vorzustellen.
Unter der Leitung von Herrn Prof. Dr. Fischer und Frau Prof. Dr. Petra Wolfert beschäftigte sich die FHM Schwerin in den letzten eineinhalb Jahren mit der Unternehmensnachfolge im Tourismus. Dabei ist die Suche nach dem passenden Nachfolger für das richtige Unternehmen die Triebkraft innerhalb des interdisziplinären Teams, in dem internationale Partner aus sieben europäischen Ländern agieren. Teil des Projekts war im ersten Schritt der European Survey: Eine Befragung auf Europa-Ebene, die die Bedürfnisse und Erwartungen aktueller Unternehmensführer erfasste. Die Ergebnisse der Erhebung präsentierte Frau Pia Winkler erstmalig dem Publikum der ITB.
Außerdem war auch das daraufhin entwickelte Best Boss Inventory (BBI) Teil der Projektvorstellung. Das BBI ist ein Instrument zur Persönlichkeitserfassung und Kompetenzmessung eines potentiellen Unternehmensnachfolgers. Es ist mit den Ergebnissen aus dem European Survey auf die Bedürfnisse der Unternehmensleiter abgestimmt. Auf diesem Weg lernen sowohl Bewerber als auch Führungsperson mehr über sich selbst und können sich auch besser aufeinander einstellen. So wird die Unternehmensübergabe einfacher und effizienter gestaltbar, indem Konfliktpotentiale bereits im Vorhinein minimiert werden.
Das Publikum, im Rahmen der ITB waren beinahe ausschließlich aktive Touristiker und auch Geschäftsführer in diesem Segment vertreten, konnte auf diese Weise einen Einblick in ein innovatives Instrumentarium der Kompetenzmessung erfahren. Alle Ergebnisse der zweijährigen Projektarbeit werden dann am 01. Juli 2016 in Schwerin vorgestellt.
2016 is going to present some more promising research results. During the ITB, the biggest trade fair for tourism worldwide, the latest project results of Best Boss were presented for the first time. On 09 March 2016 stakeholder, current business leaders and potential candidates for business successorship gathered together and listened to the presentation of the consortial leader of the project (Fachhochschule des Mittelstands FHM).
Best Boss is an international prestigious Erasmus+ project dealing with business successorship in touristic SMEs. Within the last one and a half years the interdisciplinary team of eight international partners conducted a European Survey. This was meant to capture expectations and demands of current business leaders referring to their “wish-candidates” for successorship. The results of this study were presented for the first time at the international trade fair.
Furthermore, the partnership developed a tool for measuring competencies and to assess ones personality traits. It is called Best Boss Inventory (BBI) and is concentrated on the needs of business leaders in touristic SMEs. This way, the perfect candidate shall be chosen for the equally fitting company. Furthermore, potential successors as well as leaders are able to get to know themselves even better. This way, the takeover of the company will be easier and more efficient as conflicts are minimized in beforehand.
The audience at the trade fair ITB, nearly solely consisting of the Best Boss target group, gained an exclusive insight into the latest project news as well as the first two Intellectual Outputs of the project. All results and the last Intellectual Output (the Policy Paper) will be presented at the final conference on 01 July 2016 in Schwerin.
Am 01. Juli 2016 führte das Thema „Unternehmensnachfolge im Tourismus“ mehr als 60 Teilnehmer in der Orangerie des Schlosses Schwerin zusammen. Die Fachhochschule des Mittelstands (FHM) präsentierte zum Abschluss ihres EU-Projekts „Best Boss“ alle Projektergebnisse, die in den zwei Jahren in Zusammenarbeit mit sieben weiteren internationalen Partnern erarbeitet wurden.
Im Zentrum standen dabei drei Ergebnisse: Eine europäische Umfrage (European Survey), der Aufschluss über die Erwartungshaltung von aktuellen Unternehmensleitern gibt; ein Persönlichkeits-Test (Best Boss Inventory), dass die Profile von Unternehmensleitern und potentiellen Nachfolgern abgleicht und dabei auch die Stärken und Schwächen, aber auch Entwicklungspotentiale aufzeigt; wie auch Handlungsempfehlungen für politische Entscheidungsträger und die Branche im Allgemeinen (Policy Paper). Dabei konnten sich die zahlreichen Teilnehmer auf einen internationalen Austausch einstellen: Die Hälfte der Präsentationen wurde komplett in Englisch vorgetragen, da die offizielle Projektsprache aufgrund der verschiedenen Nationalitäten Englisch war. Durch die anwesende Dolmetscherin wurde jedoch der Informationsverlust behoben, sodass Jeder den Erläuterungen folgen konnte.
Zur Eröffnung der Konferenz begrüßte Prof. Dr. Johannes Treu im Namen der FHM alle Anwesenden. Die anschließenden Grußworte von Bernd Nottebaum, erster Stellvertreter der Bürgermeisterin der Stadt Schwerin und auch die Eröffnungsrede von Rolf Paukstatt, Präsident des Unternehmerverbandes Norddeutschland Mecklenburg-Schwerin e.V., in die Thematik ein. Beide schilderten sowohl die Lebensqualität und den unternehmerischen Mehrwert der Stadt Schwerin, sehen aber auch die zahlreichen Herausforderungen, die mit einer Unternehmensnachfolge verbunden sind. Dies vertieften auch die beiden Redner aus der Praxis: Jan-Henrik Leifeld (HSP RECHT Raddatz & Leifeld Rechtsanwaltsgesellschaft mbH) und Matthias Laudahn (ECOVIS Hanseatische Mittelstandsberatung GmbH & Co. KG) zeigten die Sicht aus der unternehmerischen Seite und machten dem Publikum klar, welche Entscheidungen mit der Unternehmensnachfolge einhergehen.
Aus akademischer Sicht und durch die zweijährige Mitarbeit wurde die FHM dann von Prof. Dr. Petra Wolfert und Pia Winkler M.A. vertreten, die inhaltlich im Projekt involviert waren und es als Projektträger leiteten. Im Anschluss an die Präsentationen der Partner aus Rumänien und Belgien tauschten sich die Anwesenden beim anschließenden Network-Lunch aus und konnten erste Synergien knüpfen. Durch die Anwesenheit von Spezialisten im Bereich Unternehmensnachfolge, wie beispielsweise der Bürgschaftsbank Mecklenburg-Vorpommern, der IHKs zu Rostock und Schwerin, wie auch K.E.R.N. – die Nachfolgespezialisten, konnten dabei qualitativ hochwertige Gespräche und Fortführungen besprochen werden, die das Projekt auch nach offiziellem Ende im September 2016 weiterleben lassen. Diese Kooperationen mit der Wirtschaft sind auch die Grundlage für die Überführung solcher Projekte in die Praxis – die FHM freut sich daher sehr auf die kommenden Veranstaltungen und die weiteren gemeinsamen Vorhaben!
More than 60 participants gathered together on 01 July 2016 to talk about “Business Succession in Small and medium-sized enterprises in the tourism sector”. The Fachhochschule des Mittelstands (FHM) – University of Applied Sciences presented all project results gained throughout two years of common work together with seven international partners.
Focus was laid on three results: A European Survey giving some indications of the expectations current business leaders have concerning their future successors; a personality-test (Best Boss Inventory) comparing profiles of current leaders and potential successors reflecting on strengths and weaknesses as well as showing potential for development; as well as recommendations for policymakers were given within the Policy Paper. Thereby, participants could enjoy the atmosphere of an international audience: Half of all presentations were presented in English completely, as official language of the project was English (due to the different international partners). Yet, the interpreter made sure everyone could follow the presentations accordingly.
Prof Dr Johannes Treu opened the international conference on behalf of FHM. Bernd Nottebaum, first mayoral representative of Schwerin, gave his greetings as well as Rolf Paukstatt, president of the entrepreneurs association North Germany Mecklenburg-Schwerin, introduced the audience to the upcoming topic. Both of them expressed the living quality and the entrepreneurial benefit of the city of Schwerin, as well as they mentioned various different challenges entrepreneurs face when dealing with business succession. This was furthermore enhanced by the two representatives of the economy: Jan-Henrik Leifeld (HSP RECHT Raddatz & Leifeld Rechtsanwaltsgesellschaft mbH) and Matthias Laudahn (ECOVIS Hanseatische Mittelstandsberatung GmbH & Co. KG) explained their perspective out of an SME and gave the audience a short impression of decisions to be made when handing over a company to a successor.
Out of an academic approach and based on their two years common work, FHM was represented by Prof Dr Petra Wolfert and Pia Winkler M.A. who were contentually involved in the project. Subsequent to the Belgian and Romanian presentations, participants could exchange information and expressions gained from the presentations as well as they could have some networking lunch for further synergies. Thanks to the attendance of specialists in business succession, such as the guarantee bank Mecklenburg Western Pomerania, the Chambers of Commerce and Industry of Rostock and Schwerin or K.E.R.N. – die Nachfolgespezialisten, high quality discussions have taken place to live the idea of the project even beyond the project itself. Such cooperation possibilities with economic enterprises are the basis for actually transferring such projects into practice and real life – like this the FHM is looking forward to the upcoming events and further common intentions!
Das sogenannte „Best Boss Inventory“ ist das Kernstück der Arbeit am internationalen Erasmus+ Projekt „Best Boss“. Das Best Boss Inventory (BBI) ist ein innovatives Kompetenzerfassungsinstrument, das bei der Auswahl einer geeigneten Unternehmensnachfolge unterstützen kann.
Zur Wahrung der persönlichen Daten ist es nötig, das Tool und damit auch Ihre Daten selbst durch einen Login-Bereich zu schützen. Auf diesem Weg soll es Ihnen ermöglicht werden, in Ruhe und Sicherheit Ihren persönlichen, individuellen Test zu durchlaufen und direkt dessen Ergebnisse zu generieren. Außerdem wird eine langfristige Speicherung Ihres Testergebnisses gewährleistet, auf die jedoch keine Dritten Zugriff haben. Sie können sich durch Klick auf "Registrieren" ganz einfach selbst einen Zugang zum tool generieren. Geben Sie hierfür einfach einen beliebigen Benutzernamen (Bsp.: Mueller01) und ein frei wählbares Passwort ein (Bsp.: Mueller01+). Sobald Sie den SIcherheitscode noch korrekt eingegeben haben, erhalten Sie die Bestätigung Ihrer Registrierung. Der Anmeldename entspricht dann der TAN auf der Startseite des BBI; Ihr Passowrt ist die PIN.
Alternativ können Sie einen Zugang zum Tool unkompliziert mit Ihrer Mail-Adresse oder einem Anruf erhalten. Setzen Sie sich dazu bitte mit dem Ansprechpartner Ihres Landes in Verbindung; Sie erhalten ohne weitere unternehmens- oder personenspezifische Angaben Ihren persönlichen Zugang zum Best Boss Inventory.
Zum besseren Verständnis und einer ersten Vorstellung des Instrumentariums, wird das Best Boss Inventory im Folgenden sehr kurz dargestellt. Es besteht aus insgesamt 4 Testformaten, die anhand der Screenshots einen kleinen Einblick in das Tool geben sollen. Sie erhalten alle umfassenden Informationen zum Testverfahren, dessen Entwicklung und Hintergründen im Best Boss Handbook oder der Best Boss Guideline I.
Sollten Sie Fragen zum Testverfahren oder generelle Anfragen zum Projekt haben, wenden Sie sich bitte an Ihren Ansprechpartner in Ihrem Land. Wir freuen uns auf Sie!
Datenerhebung
BBI Test III
BBI Auswertung
Gern unterstützen wir Sie in allen weiteren Belangen – einige Partner bieten Trainings zur persönlichen Weiterentwicklung an. Wir können also gemeinsam an einzelnen Verbesserungsideen feilen und so eine Unternehmensnachfolge vereinfachen. Sprechen Sie uns bitte an!
The so-called “Best Boss Inventory” is the core Intellectual Output of the international Erasmus+ Project “Best Boss”. The Best Boss Inventory (BBI) is an innovative instrument to measure competences, which can be useful for the search of the appropriate business successor.
For data security, it is necessary to have a Login-interface, in which you have to enter your individual access data. Like this, you are assured to use the test whenever it suits you and according to all safety conditions for your personal data. Further, you will get your personal results directly after passing the tests as well as you are granted access to your very own individual results anytime you wish.
You can register yourself easily on the landing page of the BBI. Just click "register" on the left side and you can enter your personal user name (e.g. Mueller) and password (e.g. Mueller01+). After entering the correct security code, you will get the confirmation of successful registration. With these data you can directly log yourself in to the tool. Your username is then your TAN, the password is your PIN.
Alternatively, please just get into contact with your partner in your country via mail or phone. You will then receive your own PIN and TAN to log into the tool; company or personal data are not necessary to obtaining the login-data.
To get a first impression and understanding of the tool, the Best Boss Inventory is explained a bit further in the following. It consists of four tools, which give a first insight into the single test formats with the help of the screenshots. Further, comprehensive information are included in the Best Boss Handbook or Best Boss Guideline I. Here, you can find all materials covering the development, use and function of the Best Boss Inventory.
Please feel free to contact your partner in your country whenever you wish for further information! Feel welcome; we are glad to hear from you!
Data acquisition
BBI Test II
BBI Test III
BBI Evaluation
We would be glad to support you in all further matters – several of the partners in Best Boss offer training facilities for your individual and personal development. We would like to work on single possibilities of improvement together with you and therefore simplify the business succession in this field. Please feel free to get in contact with us!