Prof. Dr. habil. Anett Wolgast

Prof. Dr. habil. Anett Wolgast

Psychologie
anett.wolgast@@fh-mittelstand.de
Fon: 0511 533588 17

Publikationen

2022

Donat, M., Willisch, A. & Wolgast, A. (2022). Cyber-Bullying among university students: Concurrent relations to belief in a just world and empathy. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03239-z

Ranger, J., Schmidt, N. & Wolgast, A. (2022). Detecting cheating in large scale assessment: The transfer of detectors to new tests. Educational and Psychological Measurement. https://doi.org/10.1177/00131644221132723

Wieland*, L. M., Hoppe*, J., Wolgast, A. & Ebner-Priemer, U. W. (*shared first authorship, 2022). Task ambiguity and academic procrastination: An experience sampling approach. Learning and Instruction. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101595 [5.15, 2022]

Willisch, A., Wolgast, A. & Donat, M. (accepted). Cyber bullying among university students. Measurement instruments and descriptive statistics [Data set]. PsychArchives, ZPID.

Willisch, A., Wolgast, A. & Donat, M. (2022). Dataset for: Cyber Bullying among University Students [Data set]. PsychArchives. https://doi.org/10.23668/psycharchives.5597

Wolgast, A. & Barnes-Holmes, Y. (2022). Flexible social perspective taking in higher education and the role of contextual cues. Frontline Learning Research, 10(1), 76–107. https://doi.org/10.14786/flr.v10i1.781

Wolgast, A., Bruns, K., Werner, L. & Reinhaus, D. (2022). Well-being and experiences of adults in German federal states under pandemic conditions. Applied Psychology: Health and WellBeing. https://doi.org/10.1111/aphw.12402

Wolgast, A., Donat, M., Liesen, J., & Rüprich, C. (2022). Perspective-taking and belief in a just world matter: Adolescents’ role experiences in bullying processes. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03816-2

Wolgast, A., Fischer, S. M. & Bilz, L. (2022). Teachers’ empathy with bullying victims, understanding of relational violence, and likelihood of intervention. Journal of School Violence, 21(4), 491–503. https://doi.org/10.1080/15388220.2022.2114488

Wolgast, A., Schmidt, N. & Ranger, J. (2022). Test-taking motivation in education students: Task battery order affected within-test-taker effort and importance. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, P. A. Alexander, & J. W. Pellegrino (Ed.), Assessing information processing and online reasoning as a prerequisite for learning in higher education. Lausanne: Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/978-2-83250-164-1

2021

Reinhaus, D., Jelich, H., Tschuschke, V. & Wolgast, A. (2021). Sensitivity to injustice of politicians and voters. Social Psychology, 52(6), 321–330. doi.org/10.1027/1864-9335/a000459 [2.47, 2021]

Ranger, J., Kuhn, J.-T. & Wolgast, A. (2021). Robust estimation of latent ability employing the hierarchical model for responses and response times. Journal of Educational Measurement. doi.org/10.1111/jedm.12284 [1.06, 2019]

Ranger, J., Schmidt, N. & Wolgast, A. (2020). Detection of cheating on e-exams – The performance of transferred detection rules. In T. Schubert & M. Gerth (Hrsg.) Multimediales Lehren und Lernen an der MLU Halle-Wittenberg. Befunde und Ansätze aus dem Forschungsförderprogramm des LLZ. Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg.

Donat, M. & Wolgast, A. (09/2021). Die Bedeutung von Gerechtigkeitsüberzeugungen und Empathie für Cyber-Bullying von Studierenden. Online-Vortrag, 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Heidelberg.

Wolgast, A. (11/2021). Soziale Bindung. Vortrag nach Einladung. Duale Hochschule Gera-Eisenach, Gera.

Wolgast, A. (03/2021). Allgemeine Psychologie an der FHM Hannover. Online-Vortrag nach Einladung zum virtuellen Tag der offenen Tür, FHM, Hannover.

Wolgast, A. & Donat, M. (12/2021). Cyber-Bullying – Erfahrungen von Studierenden. Online-Vortrag im Rahmen der Career-Service-Center-Veranstaltungen, FHM, Hannover.

Wolgast, A. & Donat, M. (09/2021). Prosoziale Schule? Perspektivübernahme, Gerechte-Welt-Glaube und Bullying-Rollen von Jugendlichen. Online-Vortrag, 18. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Heidelberg.

Wolgast, A. & Donat, M. (08/2021). Prosoziale Schule? Perspektivübernahme, Gerechte-Welt-Glaube und Bullying-Rollen von Jugendlichen. Online-Vortrag nach Einladung zur virtuellen Summerschool der Psychologie, FHM, Hannover.

Wolgast, A., Wieland, L. M. & Hoppe, J (11/2021). Fördern Aufgabenmerkmale Prokrastination? Ergebnisse aus E-Diaries. Vortrag nach Einladung zum Psychologie-Symposium, Fachhochschule des Mittelstands (FHM), Hannover.

2020

Ranger, J., Schmidt, N. & Wolgast, A. (2020). The detection of cheating on exams – The performance of several old and some new indicators. Frontiers in Psychology, 11: 568825.  doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568825 [2.07, 2019]

Wolgast, A. & Donat, M. (2020). Bullying-Erfahrung von Jugendlichen im Zusammenhang mit Problemen und zwei sozialen Faktoren: Die Leichtigkeit mit Freund*innen zu sprechen und wahrgenommene soziale Unterstützung durch Peers. In G. Hagenauer & D. Raufelder (Hrsg.), Soziale Eingebundenheit. Münster: Waxmann.

Wolgast, A., Hille, M., Streit, P. & Grützemann, W. (2020). Do test anxiety experiences impair student teachers’ later perspective-taking tendency? First longitudinal insights. Acta Educationis Generalis, 10, 1–24.https://doi.org/10.2478/atd-2020-0001

Wolgast, A., Schmidt, N. & Ranger, J. (2020). Test-taking motivation in education students: Task battery order affected within-test-taker effort and importance. Frontiers in Psychology, 11, 3268.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.559683 [2.07, 2019]

Wolgast, A. & Wolfradt, U. (2020). Coping matters, even in math: Adolescents’ cognitive coping with math performance stress and behavior problems. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. Online First. link.springer.com/article/10.1007/s10942-020-00363-2 [0.93, 2018]

Donat, M. & Wolgast, A. (2020). Bullying unter Heranwachsenden reduzieren. Praxis Schulpsychologie, Ausgabe 24, 4–6.

Liesen, J., Donat, M., Rüprich, C. & Wolgast, A. (2020). Schikanieren bei Gymnasial- und GesamtschülerInnen (Datensatz).http://dx.doi.org/10.25673/33571

Liesen, J., Donat, M., Rüprich, C. & Wolgast, A. (2020). Skalendokumentation Schikanieren bei Gymnasial- und GesamtschülerInnen. In A. Wolgast (Hrsg.), Hallesche Berichte zur Pädagogischen Psychologie.http://dx.doi.org/10.25673/33569

Reinhaus, D., Bruns, K. & Wolgast, A. (2020). Psychische Gesundheit während der Corona-Pandemie. Campus.Report, 10, 61–61.

Wolgast, A. (im Druck). Kontexte für (Lese)Förderung in Ganztagsschulen – Erkenntnisse aus StEG-S. In Jörgens, M., Sander, J. & Werner, S. (Hrsg.), Sammelband Lesen im Ganztag: systematische Leseförderung in systemischer Perspektive.

Wolgast, A. & Donat, M. (2020). Psychische Gesundheit bei Kindern und Jugendlichen – Folgen von Bullying bei Kindern und Jugendlichen – Ein internationaler Überblick. In Scherenberg, V. & Pundt, J. (Hrsg.), Themenband: Psychische Gesundheit wirksam stärken – aber wie? Bremen: APOLLON University Press.